crash.tech 2014: pasivní bezpečnost je stále důležitá

Praha. Z konference crash.tech se stala akce, jejíž návštěva je pro vyšetřovatele nehod a experty na bezpečnost automobilů nezbytností. Tyto skupiny se již podvacáté sešly na kongresu organizovaném společností TÜV SÜD. Mezi ústřední témata letošní konference patřila bezpečnost jednostopých vozidel a nárazové vlastnosti lehkých vozidel. Konference však také neopomněla vyšetřování běžných nehod a problematiku nárazových systémů. „Je pasivní bezpečnost stále významným faktorem i v současné době sofistikovaných asistenčních systémů pro řidiče?“ – zahájil konferenci položením této provokativní otázky předseda programového výboru konference, Dr. Lothar Wech z TÜV SÜD. Avšak již během prvních diskusí bylo jasné, že crashtestovým figurínám zatím předčasný důchod nehrozí. Přestože se na scéně objevili noví konkurenti, u nichž počítačové simulace a modely lidského těla doplnily a nahradily některé běžné crash testy, počet crash testů nadále obecně roste. Tento trend je možné do jisté míry přičítat elektromobilitě a jejím vysokonapěťovým systémům, což přináší zcela nové systémy pohonů, materiály a s nimi i nová bezpečnostní rizika. Asi 130 expertů, kteří se konference zúčastnili, se také shodlo, že autonomní systémy řízení sice mohou obecně zlepšovat bezpečnost silničního provozu, ale nebudou automaticky znamenat nulový počet nehod. Proto ani tato sofistikovaná forma asistenčního systému pro řidiče nezpůsobí, že by se pasivní bezpečnost a její ověřování v crash testech stalo nadbytečnou oblastí. Účastníci konference crash.tech 2014 ale řešili širší otázky, než je úmyslné ničení automobilů. V sálu byli také přítomni odborníci z jiných oborů, od výzkumníků nehod, přes lékaře, odborníky na pojištění po zaměstnance veřejné správy. Tento multidisciplinární přístup je jedním z klíčových prvků kongresu již od doby, kdy jej TÜV SÜD začala začátkem 90. let pořádat. A každý kongres se zabývá zvláštními ústředními tématy - v letošním roce se jedná například o bezpečnost čtyřkolek a jednostopých vozidel. Čtyřkolky mohou být pro mnoho řidičů tvrdým oříškem. I přesto, že držitelé řidičského průkazu na automobil či motocykl mají rovněž oprávnění řídit většinu čtyřkolek, tato vozidla se nechovají ani jako automobil, ani jako motocykl. Obecně platí, že tato drobná čtyřkolová vozidla nemají diferenciální soukolí, což samo o sobě ztěžuje zatáčení. Kromě toho se řidiči čtyřkolky při jízdě v zatáčkách nemohou o nic opřít a při řízení je třeba vyvinout značnou sílu. V důsledku toho jsou čtyřkolky při průjezdu zatáčkou velmi náchylné k nehodám a mnoho vyjet mimo silnici. Podle jednoho z řečníků je počet nehod u čtyřkolek ve vztahu k ujetým kilometrům desetkrát vyšší než u automobilů. Vývoj dopravní nehodovosti motocyklů způsobuje podobné obavy, protože motocykly neumožňují stejnou úroveň integrace pasivní bezpečnosti jako automobily. Proto odborníci na konferenci crash.tech řešili také další bezpečnostní pomůcky, jako je například zachránce života číslo jedna – bezpečnostní přilba. U bezpečnostních přileb i u ochranných zařízení podél silnic odborníci odhalili příležitosti ke zlepšování. Celkově lze říci, že vysoký počet úmrtí na silnicích mezi motorkáři je i nadále u odborníků důvodem k obavám. Pokud ale jde o vývoj nehodovosti u automobilů, odborníci mohou být skutečně spokojeni. V Německu počet osob usmrcených v autech klesl z maxima kolem 22.000 v roce 1972 na 3340 v roce 2013, přičemž největší efekt zde připadá na bezpečnostní pásy. Odborníci na vozidla a bezpečnost silničního provozu však usilují o dosažení dalších zlepšení, a to nejen v rámci cíle EU, který má za cíl snížit počet smrtelných nehod v roce 2020 na polovinu ve srovnání s údaji za rok 2011, a nadále sledovat cíl dosažení nuly smrtelných dopravních nehod do roku 2050. S ohledem na tyto skutečnosti řešilo několik příspěvků na konferenci, do jaké míry lze výsledky nárazových zkoušek reprodukovat v reálných nehodách, a dále jaká je skutečná účinnost asistenčních systémů. Dalším řešenou otázkou bylo, jak zvýšit zpomalení vozidla ihned po nárazu zezadu, aby se zabránilo sekundárním nehodám nebo vážnějším zraněním. V těchto dvou oblastech může v mnoha vozidlech významně pomoci protiblokovací brzdový systém, který je sám o sobě již delší dobu přítomen ve standardní výbavě automobilů. Naopak novinkou jsou materiály, jako například uhlíková vlákna, vyztužené plasty a lehké materiály. Účastníci konference crash.tech o těchto materiálech nejen slyšeli - BMW dodalo jako exponát svůj model i3, který v crash testu prokázal, že nové materiály přísné bezpečnostní požadavky splňují.

Kontakt
TÜV SÜD Czech s.r.o.
Jsme vedoucí společností v oblastech inspekce, certifikace a testování systému, procesů, výrobků a služeb. Rozsah našich aktivit zahrnuje také konzultační, schvalovací, expertní činnosti a vzdělávání
Novodvorská 994/138
142 21, Praha 4
Telefon: +420 239 046 800
E-mail: ivana.kroupova@tuv-sud.cz
http://www.tuv-sud.cz



Kontaktní manažer: Štefánia Recskyová
Senior Marketing Specialist
Email: stefania.recskyova@tuv-sud.cz
Telefon: + 420 239 046 807

Tiskové zprávy
Přehled zpráv
Vyhledávání

Přihlášení
Novináři
Firmy

Kategorie
Automobilový průmysl
Banky, fondy, pojišťovny
Bižuterie, sklo, keramika
Cestovní ruch
Církev a náboženství
Daně a makroekonomika
Doprava, přeprava, skladování
Drogistické zboží
Dřevařský, papírenský průmysl
Ekologie a životní prostředí
Ekonomika
Elektrotechnický průmysl
Energetika
Erotický průmysl
Finance, burzy, obchod
Chemický průmysl
Informační technologie
Komunikační technika
Kosmetika a kadeřnictví
Kultura, umění
Kurýrní služby, zasilatelství
Letectví
Média a reklama
Móda a životní styl
Nábytek
Nadace, charitativní a humanitární organizace
Nemovitosti
Počítače a software
Policie, armáda
Politika, diplomacie
Potravinářský průmysl
Právní služby
Společnost
Sport
Stavební průmysl, architektura
Strojírenský průmysl
Školství, vzdělávání a věda
Technika, audio, video, foto
Textilní průmysl, oděvní a koedělný průmysl
Těžba a zpracování nerostů, hutnictví
Zábava a volný čas
Zahraniční politika, Evropská unie
Zaměstnání a kariéra
Zdraví, zdravotnictví a léčiva
Zemědělství
Ženské záležitosti


PressOnLine.cz

Portál pro publikování tiskových zpráv, PR článků

tiskové informace, tiskové zprávy, PR články

Portál o bydlení, dekorace a nábytek

PressOnLine.cz


Provozovatel: Michal Šviga
E-mail: michal@sviga.cz