Moderní mediální výchova neučí o novinách, ale o Facebooku
Hradec Králové – Mediální výchova musí reagovat na aktuální změny ve společnosti a na nové technologie. Kvalitní kurz mediální výchovy pro pedagogy by proto mě obsahovat část věnovanou novým médií. Podle odbornice na mediální výchovu Evy Fruhwirtové nemůže být mediální výchova ve školách postavena na vývoji a struktuře novin, když většina studentů noviny nečte. „Studenti jsou denně ve styku i počítačem a internetem, značnou část dne tráví na online sociálních sítí, především na Facebooku. Vytvářejí si virtuální komunity, kde prožívají část svého života. Mediální výchova na školách se proto nutně musí věnovat této oblasti,“ říká Eva Fruhwirtová z agentury Commservis.com, která se zabývá mediální výchovou pro pedagogy. Nová média zahrnují všechny technologie, které zpracovávají data digitálně. Patří sem vedle počítače také telefony, iPhony, internet a s tím související různé aplikace, ale také sociální sítě. Starší koncepty mediální výchovy, podle kterých učitelé učí, však nereflektují nová média. A jak přiznávají sami kantoři, protože těmto věcem nerozumí, těžko o nich mohou se studenty mluvit. Noční můra učitelů: dějiny druhé poloviny 20. století a nová média „Výuka o nových médiích v českém školství pokulhává stejně jako výuka dějin 20. století. Většina učitelů dějepisu skončí v roce 1945, jako by už dál nic neexistovalo. Přitom druhá polovina 20. století je velmi důležitá pro pochopení současnosti. To samé je v oblasti mediální výchovy. Ti, co ji učí, tak se věnují novinám a televizi, možná okrajově internetu. Ale před sociálními sítěmi a webem 2.0 zavírají oči,“ kritizuje Eva Fruhwirtová. Současná rychle se vyvíjející společnost s množstvím moderních technologií klade zvýšené požadavky na učitelské povolání. Kantorům už nestačí jedna příprava, se kterou odučí další pět let, ale musí reagovat na změny ve společnosti a chování studentů. „Pokud ustrnou učitelé na místě, přestanou mít školy status vzdělávací instituce,“ uzavírá Eva Fruhwirtová.
Kontakt
Commservis.com, s.r.o.
Komunikační a PR agentura
Piletická 486/19
503 41, Hradec Králové
Telefon: +420 604 290 700
E-mail: info@commservis.com
http://www.commservis.com
Kontaktní manažer: Luboš Tomíček
Jednatel
Email: lubos.tomicek@commservis.com