Kanonizace v SEO: způsoby, rady a tipy, jak zatočit s duplicitou
Duplicita představuje pro pozice webu v SERPu problém. A právě skrze kanonizaci se tato nesnáz dá odstranit, a to navíc tak, aby duplicitní URL zůstala nadále uživatelsky přístupná. Pokud tvoříte či spravujete web, a záleží Vám na jeho pozice ve výsledcích vyhledávání, zjistěte, v čem funkce atributu rel=“canonical“ spočívá a kdy ji použít. Článek Vás provede jednotlivými způsoby nastavení, a seznámit se můžete i s triky, které Vám umožní kanonizaci lehce kontrolovat a zvládnout.
Kanonizace jako řešení duplicity
Na potíže s duplicitou můžete při tvorbě, správě a snaze o zviditelnění webových stránek narazit poměrně běžně. Největší problém představuje pro e-shopy a jim podobné weby, kdy v rámci téže domény máme velký počet stránek, na kterých je téměř totožný obsah.
Kanonizace tento problém řeší, a to tak, že nastaví jednu URL jako originální, neboli kanonickou.
Ostatní obsahově podobné stránky jsou pro vyhledávač cíleně označeny jako duplicitní.
5 situací, kdy je vhodné kanonizaci využít
Jak už bylo zmíněno výše, hlavním předpokladem pro úspěšnou kanonizaci je vysoká podobnost nebo identičnost stránek. Pro tyto případy je také vhodnější než přesměrování, protože zároveň ponechá duplicitní URL přístupné návštěvníkům, dalším zařízením i vyhledávačům.
- V případě produktů, událostí a dalších stránek, které se liší jen malými změnami obsahu (barvy, ceny, datum…), nebo mohou být v rámci webu řazeny ve více kategoriích.
- Alternativní verze webu – mobilní, AMP nebo jakýkoli jiný web určený pro jiná zařízení, který bude vyhledávačem zhodnocen jako duplicitní. Toto je aktuální problém, jelikož mobilní verze webů v současnosti získávají na popularitě. Proto pro ně i vyhledávače zavádějí množství novinek.
- Při republikaci textů a dalšího obsahu na jiné weby, anebo pokud provádíte update obsahu na vlastním webu.
- UTM parametry v odkazech.
- Různé kategorizace, řazení nebo stránkování, které chcete ponechat uživatelům přístupné, ale nemusejí být přístupné přímo z vyhledávače.
4 případy, kdy ji naopak nepoužívat
- Cizojazyčné mutace webu, kdy je mnohem vhodnější použití hreflang
- Namísto přesměrování – pokud si nepřejete, aby byla daná URL uživatelsky dostupná, vyřešte to raději pomocí trvalého přesměrování 301
- Pokud je u kanonické URL zakázané procházení či indexace
- Stránkování
Jistě jste si všimli, že stránkování je uvedeno v obou seznamech. Kanonizace bude výhodná, pokud v rámci stránkování vytvoříte jednu URL, na které budou všechny produkty nebo kategorie. Takovou stránku pak označte jako originální, zatímco všechny stránky stránkování, tu první nevyjímaje, budou duplicitní. Toto řešení ale může narušovat navigaci a zpomalovat chod webu.
Pokud chcete mít v SERPu zařazenou první stránku, doporučuje se raději stránkování vyřešit přes rel=“prev/next“, které nebudou mít na fungování webu tak negativní dopad.
Pozor! Nejedná se o příkaz
To v překladu znamená, že vyhledávače se tímto doporučením řídit mohou, ale zároveň nemusí. Klíčem je již zmiňovaná podobnost. Pokud obsah stránek nebude podobný, nemusí být canonical respektován. V takovém případě budou vyhledávače Vaše přání ignorovat, a jakékoliv potenciální benefity plynoucí z vyřešení duplicity se nedostaví. Vyžadovaná míra podobnosti není nikde přesně stanovena, proto platí zlaté pravidlo čím víc, tím lépe.
3 způsoby ustanovení kanonické URL
U každé z možností se liší podmínky aplikace a vyhledávače, u kterých je podporována. V procesu definice originální a duplicitní stránky mohou být dobrými pomocníky návody vytvořené za tímto účelem Seznamem, svá specifická doporučení má i Google.
1. Pomocí HTML
Tag link s rel=“canonical“ se jednoduše vkládá do hlavičky HTML. Hodnotou parametru bude URL následující za atributem href. Daná URL poté bude vyhledávačem brána jako originální a bude zobrazována ve výsledcích vyhledávání. Navíc bude ze všech URL, na kterých máte kanonizaci nastavenou, získávat rank.
Pro názornost prezentujme na příkladu:
Na smyšlené stránce https://www.notebooky-eshop.cz/notebooky?o=rank, kde bude sortiment prodávaných laptopů řazen podle hodnocení, nastavíte kanonizaci na „https://www.notebooky-eshop.cz /notebooky“ pomocí linku:
Jako originální bude brána stránka, kde bude mít zákazník k dispozici přehled všech produktů. Stejný link bude přidán i na stránky https://www.notebooky-eshop.cz/notebooky?o=color a https://www.notebooky-eshop.cz/notebooky?o=price, kde jsou produkty tříděny dle barvy a ceny. Tak bude mít uživatel navštěvující web z výsledků vyhledávání přístup vždy k originálnímu URL s přehledem sortimentu. Zároveň se duplicitní stránky v SERPu nebudou zobrazovat, ale namísto toho posílí pozice přístupné kanonické URL.
Tento způsob je považován za nejjednodušší a bývá k řešení problémů s duplicitou používán nejčastěji. V případě, že jej využít nemůžete, nebo z jakéhokoli důvodu nechcete, se mohou uplatnit i následující tři alternativní způsoby.
2. Využití HTTP
Link můžete vyhledávači poslat i skrze hlavičku HTTP. Možnost je podporována především pro kanonizaci PDF. Provedení je opět jednoduché, a to vložením řádku do HTTP hlavičky:
Link: < https://www.notebooky-eshop.cz/notebooky >; rel="canonical"
Tento způsob ale funguje pouze pro Google, například Seznam tuto možnost nepodporuje.
3. Přidání do .htaccess
Pokud správce serveru umožňuje správu webu skrze .htaccess, můžete nastavit kanonizaci s využitím tohoto souboru. A to tak, že do něj přidáte následující:
Header add Link "< https://www.notebooky-eshop.cz/notebooky >; rel="canonical""
To se v hlavičce HTTP projeví stejně jako u předchozího způsobu, a sice:
Link: < https://www.notebooky-eshop.cz/notebooky >; rel="canonical"
Tento způsob lze opět uplatnit pouze pro Google.
4. Javascript
Google bere na vědomí i kanonický link zapsaný do stránky pomocí Javascriptu. Tato možnost je poměrně nová a méně známá, rozšířila se teprve v průběhu minulého roku.
Co tedy dělat a nedělat – 6 tipů a triků pro maximální využití rel=“canonical“
Pokud chcete mít z procedury užitek, musí být udělána správně. V opačném případě se proces nezdaří a vyhledávač nebude brát kanonický link do úvahy. Mezi nejčastější omyly při stanovování originální URL patří:
- vícenásobná kanonizace (canonical je v rámci jedné URL přítomen vícekrát)
- relativní URL namísto absolutní
- vložení kanonického linku do těla textu (tag musí být přítomen v hlavičce)
6 tipů, jak si použití rel=“canonical“ usnadnit a mít z něj co největší užitek:
- Množství známých i neznámých parametrů můžete ošetřit tím, že u každé URL nastavíte canonical mířící na tuto stránku samotnou.
- K ustanovení kanonizace může být použit i Google Tag Manager. Tento postup je výhodný tím, že Google nemá ve zvyku jej ignorovat, doporučuje se ale dodržet podmínku, že celý obsah na duplicitní stránce musí být přítomen na kanonické URL.
- V situaci, kdy máte stejný obsah na různých doménách, můžete kanonizaci nasměrovat i mezi odlišnými doménami. K tomu, aby vyhledávače tag respektovaly, je potřeba pouze shoda v obsahu stránky, počítaje i obrázky, nadpisy a linky. Shoda či odlišnost URL řetězce jako takového je irelevantní.
- URL, které vyhledávače (konkrétně Google) naleznou v souboru sitemap XML, jsou využívány k definici kanonické stránky a k rozřešení otázky, kterou stránku jakožto originální zobrazit v SERPu. V případě navzájem rušících se příkazů – ze Sitemap, rel, přesměrování a dalších – bývá právě sitemap soubor dokonce jedním z nejsilnějších argumentů.
- Správné použití kanonizace vyhledávačem můžete ověřit prostřednictvím mnoha k tomu vytvořených pomocníků a webů, kam jednoduše vložíte URL, a vrátit by se Vám v případě úspěchu měla originální stránka.
- Informace o zdařené či nezdařené kanonizaci můžete získat v Google Search Console. GSC Vám také dá vědět, z jakého důvodu se kanonizace nezdařila, a uvědomuje i o přirozené kanonizaci, pokud ji vyhledávač provede.
Pozitivní přínos z hlediska SEO
Stránky s až příliš podobným či stejným obsahem spolu fakticky soupeří o indexaci a pozice v SERPu. Nastavením kanonizace toto soupeření znemožníte, protože URL označené jako duplicitní se ve výsledcích vyhledávání vůbec nezobrazí. Potenciální uživatelé je budou navštěvovat prostřednictvím webu.
Pokud vyhledávač kanonizaci schválí, přenesou se signály a odkazy z duplicitních URL, které se poté odráží v ranku a autoritě stránky, na tu kanonickou. Originální URL tedy získá tyto atributy ze všech duplicit, které na ni budou nasměrované. Tím dochází k jejímu posílení a zlepšení postavení v rámci výsledků vyhledávání.
Jedná se tedy o dnes již zcela přirozenou součást web SEO služeb, především v případě optimalizace e-shopů.
Kanonizace však není řešením pro crawl bugdet
Vyplývá to už z mechanismu funkce canonical. Aby vyhledávač objevil, že určitá stránka je duplicitní a má být kanonizována, musí ji nejdříve navštívit a přečíst si na ní tento pokyn. K čerpání crawl budgetu tedy dochází stejně. Pokud ho chcete spravovat, pracujte raději s přesměrováním.
Vyřešením problémů s duplicitou, ať už přirozenou v rámci jednoho webu nebo napříč doménami, zlepšíte pozice svojí stránky ve výsledcích vyhledávání, čímž ji můžete udělat autoritnější a zároveň i zvýšit návštěvnost webu samotného. Nastavení kanonizace třeba pomocí HTML je rychlé a jednoduché, zvládnete ho tedy klidně ještě dnes.
Máte zkušenosti s tvorbou a správou webu? A má podle Vás cenu použití atributu canonical? Podělte se s námi o svůj názor, a pokud kanonizaci využíváte, nezapomeňte se zmínit, co Vám přinesla!