TÜV SÜD: Je čas přezout zpět na letní pneumatiky

Praha. I přes teplou zimu většina majitelů automobilů dosud nepodlehla pokušení příliš brzy přezout zpět na letní pneumatiky. Nyní je však již načase tak učinit. Odborníci z TÜV SÜD vědí, proč tomu tak je a na co si dát pozor. Je obecným pravidlem, že sezóna zimních pneumatik trvá od října do dubna. Další pravidlo říká, že motoristé by měli přejít zpět na letní pneumatiky, pokud již neexistuje jakékoli riziko náhlého nástupu zimy a jakmile teplota vzroste trvale nad nulu. Zimní pneumatiky - jak jejich název napovídá - jsou určeny do chladného počasí. „Tyto pneumatiky se na letních cestách rychle opotřebovávají a jejich výkon se zhoršuje, protože směs pneumatik je při vyšších teplotách příliš měkká,“ říká Jiří Socha, odborník z TÜV SÜD Czech. Podle sezóny: Pokud se hloubka dezénu zimní pneumatiky opotřebuje až na 4 mm, tj. když se blíží ke konci své životnosti, může to mnoho motoristů lákat k tomu, aby pneumatiku použili i pár měsíců v létě. Koneckonců, od dubna do října je třímilimetrová hloubka dezénu ještě přijatelná. Nicméně tento přístup se nevyplácí. Pokud byste v průběhu léta zjistili, že nové pneumatiky stejně potřebujete, nákladům na nasazení pneumatik se nevyhnete. Kromě toho, jak již bylo uvedeno výše, zimní pneumatiky se v létě skutečně nechovají ideálně. Podle zjištění TÜV SÜD je brzdná dráha podstatně delší a valivý odpor je vyšší než u vozů s letními pneumatikami. Z technického hlediska vůbec nedává smysl znovu použít zimní pneumatiky, které byly používány v letním horku nebo, což je ještě horší, používány při vysokých teplotách a pod vysokým zatížením. „Teplo urychluje stárnutí pryže a směs křehne, což znamená, že pneumatika pak již v chladném počasí nenabízí některé výhody,“ říká J. Socha. Nové výrobky: Když dojde na výběr nových pneumatik, lze vycházet ze zpráv o testování ve specializovaných časopisech, dále z pečetí kvality udělených na základě nezávislých testů, z doporučení od kvalitních prodejců pneumatik a – v mnoha případech jednoduše – z pohledu na staré pneumatiky. Kupující, kteří se rozhodnou pro stejnou značku a typ, jaký původně měli na svém autě, nemohou udělat chybu. Označení pneumatik vyrobených v EU rovněž nabízí přehledné informace a pokyny. Výměna: Počet motoristů, kteří by byli schopni si auto sami vyheverovat a vyměnit na něm pneumatiky, v posledních letech neustále klesá. Tento vývoj má svůj dobrý důvod: „V dnešní době potřebují motoristé k výměně pneumatik více speciálních nástrojů a znalostí než v minulosti“" vysvětluje J. Socha. „Správně nastavený momentový klíč je například nezbytný k tomu, aby se zabránilo nadměrnému utažení matic kol, což může způsobit poškození ráfků a nábojů. Kromě toho letní kola z lehkých slitin mohou vyžadovat jinou sadu šroubů než ocelová kola pro zimní pneumatiky.“ Pneumatiky je lepší nahustit na správný tlak ihned po nasazení v pneuservisu, protože po jízdě bývají zahřáté. Motoristé, kteří si přesto chtějí vyměnit pneumatiky sami, musí zajistit, aby bylo jejich auto správně zvednuté. „Mnoho úrazů během výměny pneumatik je způsobeno nesprávným zvednutím automobilu,“ konstatuje J. Socha. Tlak: Stále více moderních vozů je vybaveno systémem monitorování tlaku v pneumatikách. Od konce tohoto roku budou tyto systémy u nových typů vozidel dokonce povinné. Mnohé z těchto systémů monitorování tlaku v pneumatikách potřebují správně fungující snímače a převodníky. Tato zařízení jsou umístěna pod ventilem uvnitř kola. Aby bylo zajištěno, že přijímač uvnitř vozu ví, které čidlo patří k dané montážní poloze, musí se nejprve „zaběhnout“. Ačkoli to mnoho systémů dělá automaticky během jízdy, tento proces může trvat mnoho kilometrů. Ostatní systémy je třeba naprogramovat pomocí testeru. Podrobnější informace lze najít v návodu k obsluze. V každém případě by motoristé měli zaměstnance pneuservisu informovat o tom, že mají systém monitorování tlaku v pneumatikách. Ochrana proti proražení: Některé vozy jsou vybaveny pneumatikami, které nabízejí ochranu proti proražení, nebo pneumatikami runflat, a to buď jako standardní vybavení nebo jako volitelné doplňky. Jakmile hloubka jejich dezénu klesne pod požadované zákonné minimum, mnozí motoristé už nejsou ochotni platit vyšší náklady. Tyto pneumatiky také nabízejí poněkud menší komfort vzhledem ke své pevnější bočnici – což je další důvod, proč někteří majitelé automobilů raději přejdou zpět na standardní pneumatiky. „To je možné a přípustné,“ zdůrazňuje Jiří Socha. Rozměr pneumatiky, specifikace zatížení i rychlosti musí být samozřejmě stejné. Naopak následná montáž pneumatik s ochranou proti proražení a runflatů je možná pouze u vozů se systémem monitorování tlaku v pneumatikách. „Jinak si majitel vozu ani nemusí všimnout, že jede s prázdnou pneumatikou,“ konstatuje odborník. Koneckonců, nouzový režim znamená sníženou rychlost a omezenou vzdálenost, jejichž přesný význam i rozsah je uveden v návodu. Dotahování: Po výměně pneumatik je důležité, aby motoristé zkontrolovali, zda jsou matice kol pevně dotažené. Stačí jediné zrnko písku na jedné z kontaktních ploch, které se během prvních pár kilometrů rozmělní na prášek, a matice kol se mohou uvolnit. Změna pozice: Poháněná kola se opotřebovávají. Auta s pohonem předních kol, který je velmi častý, jsou zvláště náchylná k rychlejšímu opotřebení hloubky dezénu na jedné nápravě. Vzájemná výměna pneumatik z přední nápravy na zadní nápravu a naopak zajišťuje rovnoměrnější opotřebení. Nicméně motoristé při tom musí vždy dodržovat doporučení a předpisy výrobce automobilů! „Někteří výrobci doporučují montáž pneumatik střídavě na přední a zadní nápravy, zatímco jiní před ní varují,“ říká odborních z TÜV SÜD Czech. Nicméně v případě pochybností se musí lepší pneumatiky namontovat na zadní nápravu, protože to zlepšuje směrovou stabilitu. Záměna pneumatik mezi levou a pravou stranou, která se někdy používala v minulosti, se již nedoporučuje. A tento postup stejně nelze použít na pneumatiky s určitým směrem otáčení. Vibrace: Pokud si pneumatiky necháte nasadit v pneuservisu, specialisté také zajistí, aby vaše kola byla správně vyvážená. Zatímco správné vyvážení kol může znamenat poněkud vyšší počáteční náklady, v dlouhodobém horizontu může ušetřit peníze. „Vibrace jsou nejen nepříjemné, ale také zatěžují ložiska kol a jiných částí nápravy i systém řízení," zdůrazňuje J.Socha.

Kontakt
TÜV SÜD Czech s.r.o.
Jsme vedoucí společností v oblastech inspekce, certifikace a testování systému, procesů, výrobků a služeb. Rozsah našich aktivit zahrnuje také konzultační, schvalovací, expertní činnosti a vzdělávání
Novodvorská 994/138
142 21, Praha 4
Telefon: +420 239 046 800
E-mail: ivana.kroupova@tuv-sud.cz
http://www.tuv-sud.cz



Kontaktní manažer: Štefánia Recskyová
Senior Marketing Specialist
Email: stefania.recskyova@tuv-sud.cz
Telefon: + 420 239 046 807

Tiskové zprávy
Přehled zpráv
Vyhledávání

Přihlášení
Novináři
Firmy

Kategorie
Automobilový průmysl
Banky, fondy, pojišťovny
Bižuterie, sklo, keramika
Cestovní ruch
Církev a náboženství
Daně a makroekonomika
Doprava, přeprava, skladování
Drogistické zboží
Dřevařský, papírenský průmysl
Ekologie a životní prostředí
Ekonomika
Elektrotechnický průmysl
Energetika
Erotický průmysl
Finance, burzy, obchod
Chemický průmysl
Informační technologie
Komunikační technika
Kosmetika a kadeřnictví
Kultura, umění
Kurýrní služby, zasilatelství
Letectví
Média a reklama
Móda a životní styl
Nábytek
Nadace, charitativní a humanitární organizace
Nemovitosti
Počítače a software
Policie, armáda
Politika, diplomacie
Potravinářský průmysl
Právní služby
Společnost
Sport
Stavební průmysl, architektura
Strojírenský průmysl
Školství, vzdělávání a věda
Technika, audio, video, foto
Textilní průmysl, oděvní a koedělný průmysl
Těžba a zpracování nerostů, hutnictví
Zábava a volný čas
Zahraniční politika, Evropská unie
Zaměstnání a kariéra
Zdraví, zdravotnictví a léčiva
Zemědělství
Ženské záležitosti


PressOnLine.cz

Portál pro publikování tiskových zpráv, PR článků

tiskové informace, tiskové zprávy, PR články

Portál o bydlení, dekorace a nábytek

PressOnLine.cz


Provozovatel: Michal Šviga
E-mail: michal@sviga.cz