72 % Čechů se setkalo s podomním prodejem energií, nejčastějším trikem je fiktivní kontrola faktury

Podle nejnovějšího průzkumu společnosti E.ON se na 72 % Čechů setkalo s podomním prodejem elektřiny či plynu. Rozhodně ne vždy se musí v případě podomního prodeje jednat o podvodné jednání, obezřetnost je však na místě. V tomto článku představíme 4 základní triky, které nekalí podomní prodejci při svém jednání využívají, a také poradíme, jak se při setkání s podvodníkem zachovat. Jak ukázaly případy z loňského roku, podomní prodej dokáže být velmi vynalézavý. Ačkoli by se mohlo zdát, že dealeři obcházející české domácnosti cílí primárně na seniory nebo ženy na mateřské, mezi postiženými bývají i lidé v produktivním věku. „Podomní prodej energií je velmi palčivou záležitostí. Stále se na nás obrací velký počet klientů, kteří podepsali nevýhodnou smlouvu mezi dveřmi. Nejde zdaleka jen o starší osoby, ale i o mladší ročníky,“ potvrdila Jana Poncarová z projektu EnergetickaPoradna.cz. Skutečnost, že podomní prodej je stále aktuálním tématem, potvrdily výsledky průzkumu agentury Ipsos, který si nechala zpracovat společnost E.ON. „Výzkum byl proveden na vzorku 1 510 respondentů a ukázal, že celkem 72 % lidí se někdy setkalo s podomním prodejem. Toto číslo pouze potvrzuje, o jak rozšířený způsob prodeje se jedná. Je proto zapotřebí dávat si velký pozor na to, s kým člověk jedná a jakou nabídku dostane předloženu. Jenom tak lze včas odhalit nekalé praktiky, jež někteří obchodníci používají,“ uvedl Vladimír Vácha, tiskový mluvčí energetické společnosti E.ON. 1. trik: Kontrola faktury či měřidla Vůbec nejčastějším zdůvodněním návštěvy podomního prodejce je kontrola faktur, elektroměru, nastavení tarifu, distribuční sazby nebo slevy. Důvod takového jednání je prozaický – jakmile spotřebitel poskytne podomnímu prodejci své poslední vyúčtování elektřiny nebo plynu, ten si začne opisovat údaje potřebné do nové smlouvy. Pak jen stačí nechat formulář podepsat a je zaděláno na změnu dodavatele. Když se zákazník zeptá, co vlastně podepisuje, prodejce často argumentuje tím, že bylo nutné změnit fakturační adresu. Fakta: Žádné kontroly faktur, tarifů nebo sazeb dodavatelé energií neprovádějí. Odečet měřidla je prováděn výhradně pracovníky distribuční společnosti a je dopředu ohlášen. Rada: Faktury nebo stávající smlouvy nedávejte z ruky. Občas si je podomní prodejci rádi odnášejí s sebou a už je nevracejí. 2. trik: Vydávání se za zaměstnance ERÚ Podomní prodejci se také velmi rádi vydávají za někoho jiného. Často se představují jako zástupci dominantní energetické společnosti, která v místě působí. Neostýchají se vydávat se ani za pracovníka distribuční společnosti, nebo dokonce za představitele Energetického regulačního úřadu (ERÚ). „Problém evidujeme u nejrůznějších dealerů s energiemi, kdy se někteří vydávají za pracovníky ERÚ nebo Státní energetické inspekce. V tomto případě náš úřad podává trestní oznámení, i když je většinou obtížné podvodníka ex post chytit,“ uvedl Jiří Chvojka, tiskový mluvčí ERÚ. Fakta: Zástupci ERÚ nebo Státní energetické inspekce české domácnosti neobcházejí. Pracovníci distribuce provádějí pouze odečty měřidel. Rada: Zaměstnanci provádějící odečet elektroměrů a plynoměrů se vám musejí prokázat služebním průkazem. Jejich totožnost si můžete ověřit telefonickým dotazem u místně příslušné distribuční společnosti. 3. trik: Ukončení činnosti vašeho dodavatele Šíření strachu a lží. I tak by se dal nazvat další trik, který podomní prodejci velmi rádi používají. Zazvoní na vaše dveře a argumentují tím, že vám končí smlouva. Taková situace ale nastat nemůže. Buď máte sjednanou smlouvu na dobu neurčitou, nebo na dobu určitou s automatickým prodloužením. Dalším podobným trikem je tvrzení, že váš dodavatel ukončil činnost. „To je samozřejmě nesmysl. Na energetickém trhu se stalo pouze jednou, že dodavatel zkrachoval. V takovém případě přebírá zákazníky dodavatele poslední instance, která má povinnost zajistit dodávky elektřiny nebo plynu.“ uvedl Vladimír Vácha. Fakta: Pokud by váš dodavatel zkrachoval, byli byste o tom informováni. Dodávky by převzal váš místně příslušný distributor elektřiny a vy byste měli dostatek času vybrat si nového obchodníka podle svého uvážení. Rada: Věřte pouze oficiální písemné komunikaci ze strany svého dodavatele. 4. trik: LED žárovky „zdarma“ V létě minulého roku vybavily některé společnosti své dealery úspornými žárovkami, které při návštěvách domácností rozdávali jako „dárek zdarma“, a to výměnou za podpis smlouvy na dodávky energie. „Spotřebitelé ale fakticky podepsali nejen změnu dodavatele, ale i kupní smlouvu na žárovky,ačkoli je stály symbolickou korunu. Pokud se rozhodli od smlouvy na dodávky elektřiny nebo plynu odstoupit, museli zároveň odstoupit i od kupní smlouvy na LED osvětlení a také ho nepoškozené vrátit, jinak jim hrozila pokuta 2 000 korun,“ uvedla Jana Poncarová. Fakta: Předávat věcné dary nebo hotovost přímo u podpisu smlouvy není běžnou praktikou většiny dodavatelů. Rada: Vždy se vyptávejte a než něco podepíšete, materiály si pročtěte. Věnujte se i ustanovením napsaným drobným písmem. Právě v nich se skrývají největší rizika. Pokud jste podepsali a nevíte, co dál Pokud k podpisu smlouvy dojde, není ještě nic ztraceno. „Jako spotřebitel nebo podnikající fyzická osoba můžete od smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání písemně odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce ve lhůtě do 5 dnů před zahájením dodávky elektřiny nebo plynu. Lhůta k uplatnění práva na odstoupení je zachována, pokud bylo odstoupení od smlouvy písemně odesláno před uplynutím této lhůty,“ objasnil Jiří Chvojka z ERÚ.

Kontakt
LESENSKY.CZ
Tým odborníků specializujících se na PR, média a marketing.
Veveří 114
61600, Brno
Telefon: +420 777 942 701
E-mail: info()lesensky.cz
http://www.lesensky.cz



Kontaktní manažer: Petr Lesenský
Email: pr()lesensky.cz
Telefon: +420774743800

Tiskové zprávy
Přehled zpráv
Vyhledávání

Přihlášení
Novináři
Firmy

Kategorie
Automobilový průmysl
Banky, fondy, pojišťovny
Bižuterie, sklo, keramika
Cestovní ruch
Církev a náboženství
Daně a makroekonomika
Doprava, přeprava, skladování
Drogistické zboží
Dřevařský, papírenský průmysl
Ekologie a životní prostředí
Ekonomika
Elektrotechnický průmysl
Energetika
Erotický průmysl
Finance, burzy, obchod
Chemický průmysl
Informační technologie
Komunikační technika
Kosmetika a kadeřnictví
Kultura, umění
Kurýrní služby, zasilatelství
Letectví
Média a reklama
Móda a životní styl
Nábytek
Nadace, charitativní a humanitární organizace
Nemovitosti
Počítače a software
Policie, armáda
Politika, diplomacie
Potravinářský průmysl
Právní služby
Společnost
Sport
Stavební průmysl, architektura
Strojírenský průmysl
Školství, vzdělávání a věda
Technika, audio, video, foto
Textilní průmysl, oděvní a koedělný průmysl
Těžba a zpracování nerostů, hutnictví
Zábava a volný čas
Zahraniční politika, Evropská unie
Zaměstnání a kariéra
Zdraví, zdravotnictví a léčiva
Zemědělství
Ženské záležitosti


PressOnLine.cz

Portál pro publikování tiskových zpráv, PR článků

tiskové informace, tiskové zprávy, PR články

Portál o bydlení, dekorace a nábytek

PressOnLine.cz


Provozovatel: Michal Šviga
E-mail: michal@sviga.cz